مسترکار - دنیای خودرو
گزارش مستر كار؛

وفور گارانتی های تقلبی در بازار لوازم خانگی

وفور گارانتی های تقلبی در بازار لوازم خانگی به گزارش مستر کار، در صورتی که مرجع رسمی معرفی خدمات بعد از فروش معتبر، سامانه جامع گارانتی www.Irangs.ir است؛ اما با جستجو در اینترنت و تماس با سامانه تلفنی ۱۱۸، انبوهی از مراکز نامعتبر به افراد معرفی می شود.



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر، در سالیان اخیر، شاهد عرضه کالا با گارانتی فیک و یا خدمات بعد از فروش تقلبی در بازار لوازم خانگی هستیم، تخلف رایجی که بعضاً از آن در بازار با عنوان گارانتی شرکتی یا گارانتی ده تومانی یاد می شود.
در واقع این شرکت ها به صورت غیرقانونی و تنها با صدور یک کارت که هزینه چندانی هم به دنبال ندارد، این اطمینان را نزد مشتری به وجود می آورد که کالای خریداری شده دارای گارانتی واقعی است؛ این در حالیست که در خوشبینانه ترین حالت این شرکت ها برخلاف مفهوم اولیه گارانتی، بابت عرضه هر گونه خدمتی، جداگانه وجه بیشتری از مشتری طلب می کنند. اما حالت های بدتری هم وجود دارد، این که شرکت حتی از پس خدمات استاندارد و تأمین قطعه برنیاید. حتی در مواردی مشاهده شده که شرکت گارانتی کننده به تماس اولیه مشتری هم پاسخ نمی دهد.
وفور گارانتی های تقلبی و خدمات بعد از فروش غیرواقعی در بازار لوازم خانگی مکرراً از جانب مسؤلان و اتحادیه های لوازم خانگی و لوازم صوتی و تصویری مطرح گردیده است.
علیرضا موسوی مجد، رئیس انجمن صوتی و تصویری پیشتر در این خصوص اظهار داشت: «وضعیت کنونی بازار بشکلی است که متخلفان با کمتر از ۵ هزار تومان هولوگرام های تقلبی را کپی می کنند و در اختیار مشتری قرار می دهند و کالایی که مشتری خریداری نموده به سبب تقلبی بودن پس از مدت کوتاهی گرفتار مشکل شده و وقتی به امید گارانتی محصول با نمایندگی تماس می گیرد، متوجه می شود که جنسی که خریده تقلبی است و شامل هیچ گارانتی و خدمات بعد از فروشی نمی شود.»
غیرمجازها در صفحات اول سرچ اینترنت!
نکته جالب توجه این بوده که با سرچ در اینترنت هم با انبوهی از گارانتی های تقلبی مواجه می شویم و سودجویان با بهره بردن از روشهای فنی سئو، تارنمای خویش را به صدر جست وجوی گوگل تبدیل نموده اند.
علیرضا موسوی مجد، رئیس انجمن صوتی و تصویری دراین خصوص اظهار داشت: «برخی از واحدهای غیر مجاز در تعمیر لوازم خانگی با برنامه نویسی خاصی در بخش سئوی خود و برندسازی اینترنتی و هزینه های بالایی که برای تبلیغات انجام داده اند، به انتخابهای نخست صفحات سرچ گوگل تبدیل گشته اند؛ بعنوان مثال نمایندگی مجاز برند سامسونگ، سام سرویس و نمایندگی مجاز ال جی گلدیران است؛ اما وقتی در گوگل سرچ می کنید، در ابتدای سایت servicecenter.repair را می بینید که خویش را نمایندگی تعمیرات این برندها اعلام نموده است. این سایت که اتفاقاً یک شماره ۵ رقمی را هم برای تماس مشتریان اعلام نموده، به هیچ عنوان نمایندگی این برندها نیست.»
۱۱۸ هم گارانتی غیر مجاز معرفی می کند!
نکته عجیب دیگر این بوده که تماس با راهنمای تلفن ۱۱۸ هم مبین آن بوده که بعضاً کارشناسان این مرکز، شماره تماس مراکز غیرمعتبر را در اختیار افراد قرار می دهند.
حمید محله ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت در مورد گسترش خدمات غیر مجاز بعد از فروش در کشور اظهار داشت: «متأسفانه هنگام جست وجوی مراکز نصب و خدمات بعد از فروش چه از راه گوگل و چه از راه تلفن ۱۱۸ در وهله اول مراکزی معرفی می شود که به طور عمده جعلی و غیرقابل اطمینان هستند، بنابراین درحال مکاتبه با نهادهای ذی ربط هستیم که تا حد ممکن موارد غیر مجاز گارانتی را به مردم معرفی نکنند.»
از سوی دیگر به سبب رها بودن فضای مجازی کشور و عدم نظارت در این محیط، با طیف وسیعی از صفحات مجازی مواجه هستیم که خدمات بعد از فروش عرضه می دهند، نکته جالب توجه این بوده که بعضی از این صفحات دارای ده ها هزار دنبال کننده هستند؛ اما بررسی دقیق نشان میدهد که این دنبال کنندگان غیرواقعی بوده و حربه ای به سبب اعتبار بخشیدن به گارانتی محسوب می شوند.
اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران دراین خصوص گفت: «حدود ۹۰ درصد تعمیرات در فضای مجازی و تلفن ۱۱۸ عرضه می شود که عمده این شماره ها برای افراد سودجو و کلاهبردار است که هیچ گونه مجوزی برای تعمیرات و نمایندگی لوازم خانگی ندارند و پول های هنگفتی هم از مردم دریافت می کنند.»
تنها مرجع معتبر استعلام گارانتی
در حال حاضر تنها صفحه رسمی که بتواند با اطمینان به مردم گارانتی معتبر و رسمی ارائه کند، سامانه جامع گارانتی است که از سال ۹۸ فعالیت رسمی خویش را شروع کرده است و الان در ۴ گروه کالایی «لوازم خانگی»، «تلفن همراه و تبلت»، «اقلام دیجیتال» و «برخی از قطعات یدکی خودرو» درحال فعالیت است، اما مقرر است در آینده فعالیت این سامانه به سایر کالاها نظیر خودرو هم تسری پیدا کند.
شهروندان می توانند به وسیله نوع برند، سریال یا شناسه رهگیری مندرج بر روی ۴ گروه کالایی فوق، اصالت گارانتی کالای خویش را چک کنند.
برای این منظور مصرف کننده می تواند این شناسه را از روی جعبه (بسته بندی)، بدنه یا کارت گارانتی دریافت و از طرق زیر استعلام کند:
- درگاه وبسایت سامانه جامع گارانتی به آدرسwww.Irangs.ir
- اپلیکیشن سامانه جامع تجارت
- شماره گیری کد دستوری #۷۷۷۷*۴* و انتخاب گزینه سامانه جامع گارانتی

رونق گارانتی تقلبی در اوج نیاز مردم به تعمیرات
به گزارش مستر کار به نقل از مهر، در سالهای اخیر به سبب افزایش نرخ ارز، لوازم خانگی با جهش قیمتی عجیبی مواجه بوده و به واسطه عدم تناسب افزایش دستمزد با شرایط تورمی، قدرت خرید مردم ازدست رفته است. در نتیجه مردم قادر به جایگزینی لوازم خانگی جدید با کالای سابق خود نیستند، رکود بازار فروش لوازم خانگی را میتوان مُهر تأییدی بر ادعای فوق دانست.
از سوی دیگر تحت تاثیر عوامل مختلفی از قبیل کیفیت یا نوسانات برقی یا طول عمر به کارگیری محصول، لوازم خانگی با مشکلاتی مواجه می شوند، در نهایت مصرف کننده باید به دنبال محصول جدید باشد یا لوازم خانگی خویش را تعمیر کند.
علیرضا قندی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان دراین خصوص اظهار داشت: امروز اگر مردم ناچاراً کالایی را احتیاج داشته باشند، خرید می کنند و بیشتر به سمت تعمیر لوازم خانگی خود حرکت کرده اند.
با این تفاسیر به واسطه کاهش قدرت خرید، مردم بالاجبار باید لوازم خانگی موردنیاز خود تعمیر کنند، درصورتی که گارانتی تقلبی باشد، در نتیجه هزینه گزافی از جیب مردم خارج می شود.
از سوی دیگر در بازار تعمیرات لوازم خانگی هم به واسطه افزایش مراجعات مردم شاهد قیمت های عجیبی به سبب تعمیرات هستیم، نکته عجیب اینجاست که بعضی از تعمیرکاران به مردم پیشنهاد گارانتی لوازم خانگی خویش را می دهند، امری عجیب و بدون پشتوانه که مشخص نمی باشد، ضمانت اجرای آن چگونه خواهد بود.
در نهایت باید گفت، ازآنجایی که سامانه جامع گارانتی، راهکاری به سبب تشخیص گارانتی اصلی از تقلبی است، بنابراین مردم قادر خواهند بود با یک بررسی ساده، نسبت به اصالت گارانتی کالای موردنظر خود دست یابند.
البته وجود یک تارنما به سبب سنجش اصل بودن گارانتی وظیفه نهادهای نظارتی در مورد برخورد با متخلفین را ساقط نمی کند، در واقع افزایش نظارت ها در کنار تشدید مزاجات متخلفین سبب خواهد شد، تا شاهد چنین ولنگاری در حوزه گارانتی های تقلبی نباشیم.

1401/09/12
10:03:35
287
5.0 از 5
تگهای خبر: service , اپلیكیشن , تور , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو