پیروزبخت به ایسنا اعلام كرد
هشدار نسبت به فجایع بلندمرتبه سازی تهارن در آلودگی هوا
مستر كار: رییس سازمان ملی استاندارد ایران با انتقاد از وضعیت بلند مرتبه سازی در پایتخت با عنایت به وضعیت نامناسب آلودگی هوا اظهار داشت: بروید و ببینید كه بلندمرتبه سازی در تهران چه فجایعی به بار آورده است.
به گزارش مستر كار به نقل از ایسنا، نیره پیروزبخت در نشستی خبری كه بامداد امروز (دوشنبه) برگزار شد، با اشاره به این كه ۲۵ خودرو طبق برنامه از ابتدای دی ماه سال جاری با توقف خط تولید مواجه گشتند، اظهار نمود: این توقف نه تنها در مورد استاندارد و كیفیت برخی خودروها بود بلكه به بی توجهی برخی خودروسازان نسبت به قوانین و مقررات هم مربوط می شد. روند توقف خط تولید خودروهایی كه استانداردهای ۸۵ گانه را رعایت نكنند ادامه خواهد داشت و خودروسازان فرصت خواهند داشت ابتدای تیرماه سال آینده ۶۳ استاندارد خودرویی را رعایت نمایند كه در غیر این صورت با توقف خط تولید روبرو می شوند.
مگر می گردد "بنز" استانداردهای 85 گانه نداشته باشد؟!
وی در پاسخ به این كه برخی عقیده دارند حتی خودروی بنز هم استانداردهای ۸۵ گانه را ندارد، خاطرنشان كرد: چنین مسائلی وجود ندارد و اینها تنها تبلیغاتی است كه مطرح می گردد. چه طور می گردد خودرویی همانند بنز استانداردهای ۸۵ گانه را نداشته باشد. رعایت این استانداردها برپایه مقررات اتحادیه اروپاست كه هم در شورای عالی استاندارد و هم در شورای سیاست گذاری خودرو اعلام شده است.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در مورد این كه آیا جایگزینی برای خودروهایی كه در بازه قیمتی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان قرار دارند كه به صورت مثال می توان پراید و پژو را نام برد دارید یا خیر؟ بیان كرد: سازمان ملی استاندارد به بحث قیمتی خودروها كاری ندارد و تنها به مقوله ایمنی مردم توجه می نماییم، چون كه مردم در این رابطه گله مند هستند و آمار تصادفات بالاست؛ ازاین رو اگر خودروها ایمن تر باشند به صورت حتم آمار كشته شدگان و مجروحان كمتر می گردد.
سایپا برای پراید جایگزین درنظر دارد
پیروزبخت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص این كه آیا خودروسازان برنامه های خویش را برای تغییر پلتفرم عرضه كرده اند یا خیر و چه تعداد خودرو در ادامه این مسیر با توقف خط تولید مواجه می شوند، اظهار داشت: به صورت حتم با در نظر گرفتن استانداردهای جدید تعداد دیگری از خودروها با توقف خط تولید روبرو می شوند و مطمئنا خودروسازان برنامه های خویش را در این خصوص پیش بینی كرده اند كه به صورت مثال می توان شركت سایپا را نام برد كه در مدت زمانی سه سال قبل تولید پراید را از ۸۰ به ۲۰ درصد كاهش داده و این نشان داده است كه برنامه ریزی برای جایگزینی پراید توسط آنها در نظر گرفته شده است.
وی در مورد این كه آیا خودروسازان موافق اجرای طرح مذكور بوده اند یا خیر؟ اظهار نمود: همه خودروسازان در جلسه سیاست گذاری خودرو حضور داشتند و تنها یك خودروساز مخالفت خویش را با این طرح اعلام نمود. این جلسه با حضور كلیه خودروسازان، نمایندگان انجمن مربوطه و حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت برگزار گردید.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به سوالی مربوط به استاندارد الزامی گازوئیل خاطرنشان كرد: استاندارد الزامی گازوئیل هنوز مدنظر قرار نگرفته و طبق قانون هوای پاك برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است. ما جهت كنترل گازوئیل و همكاری اعلام آمادگی كرده ایم و برپایه آزمایش های صورت گرفته نگرانی هایی در مورد این مساله وجود دارد.
افزایش استاندارد موتورسیكلت ها در سال آینده
پیروزبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص این كه آیا چاره اندیشی جهت كاهش آلایندگی موتورسیكلت ها و رعایت استانداردها در مورد این ردیف از وسائل نقلیه همچون خودروها صورت گرفته است یا خیر؟ اظهار نمود: بنابر تمهیداتی كه صورت گرفته تعداد استانداردهای مربوط به موتورسیكلت ها از ابتدای سال آینده به ۲۵ مورد افزایش می یابد و این در شرایطی است كه استانداردهای مربوط تابحال ۱۷ مورد بوده اند.
وی اظهار نمود: همانطور كه اطلاع دارید میزان آلایندگی موتورسیكلت ها سه تا چهار برابر خودروهاست و باید به سمتی حركت نماییم كه علاوه بر موتورسیكلت های انژكتوری از موتورسیكلت برقی استفاده گردد.
بلندمرتبه سازی چه فجایعی به بار آورده است
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به دومین سوال ایسنا در خصوص این كه آیا راه حل دیگری به جز تعطیلی مدارس جهت جلوگیری با افزایش آلودگی هوا وجود ندارد كه مسئولان ابتدایی ترین راه حل به ذهنشان می رسد، بیان كرد: روشی كه هم اكنون در پیش می گیرند ساده ترین موردی است كه با كاهش میزان تردد خودرو به منظور جلوگیری از افزایش آلودگی هوا در نظر گرفته می گردد. این نخستین فكری است كه به ذهن آنها خطور می كند، اما باید مسئولان در این رابطه صدمه شناسی كنند و برپایه قانون هوای پاك و هم هماهنگی های صورت گرفته در جهت كاهش آلودگی هوا اقدام گردد. شما بروید و ببینید بلند مرتبه سازی در تهران چه فجایعی به بار آورده است؛ حتی باغ ها و فضای سبز در تهران تخریب شده و به ساختمان تبدیل می گردد.
پیروزبخت در مورد آخرین وضعیت استاندارد بنزین هم اعلام نمود: میانگین استاندارد گوگرد بنزین باید عدد ۵۰ باشد كه هم اكنون این رقم در تهران بالاتر بوده و در حدود عدد ۶۰ است. این مساله هم به علت مشكلی بود كه برای پالایشگاه شازند اراك بوجود آمد كه بنابر اعلام مشكل مربوطه حل شده است.
استاندارد تنها مرجع اعطای نشان حلال به محصولات است
وی اظهار نمود: بر مبنای قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد كه در جهت یكپارچگی نظام استاندارد است ۲۵ وظیفه و ماموریت برای این سازمان در نظر گرفته شده كه مهم ترین آن رویكرد نوین استاندارد سازی است.
پیروزبخت ادامه داد: در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد صراحتا اعلام شده فهرست كالا و تجهیزات پزشكی و استاندارد آن ها به باعث آیین نامه ای خواهد بود كه توسط سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به تصویب هیئت وزیران می رسد كه در این راستا در حال هماهنگی با وزارت بهداشت هستیم تا آن را به هیئت دولت ارسال نماییم.
به قول پیروزبخت، سازمان ملی استاندارد ایران تنها مرجع اعطای نشان حلال به كلیه كالاها و خدمات اعم از صادراتی و وارداتی خواهد بود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب