بازارهایی كه برای ایرانیان گرم شد
مستر كار: آمارهای صادراتی گویای آن می باشد كه در یك سال قبل صادرات به اندونزی و تایلند بیشترین نرخ رشد را داشته است.
به گزارش مستر كار به نقل از ایسنا، همچنان نام چین در صدر مقاصد صادراتی ایران جا خوش كرده و به سنت سال های قبل، كشورهایی مانند امارات متحده عربی، عراق، جمهوری كره، تركیه، هند، افغانستان و پاكستان در رده های دوم تا هشتم بازارهای صادراتی ایران قرار داشته و در مجموع ۲۹ میلیارد و ۳۹۴ میلیون دلار از صادرات ۳۷ میلیارد دلاری ۱۰ ماهه اول سال را به خود اختصاص داده اند.
اما نكته جالب اینكه بعد از این كشورها كه میزان صادرات ارزشی و حجمی آنها كمابیش همانند سال های قبل و حداقل سال قبل بوده است، رتبه ۹ و ۱۰ جدول بازارهای صادراتی به تایلند و اندونزی مربوط می گردد كه به ترتیب ۱۵۰ و ۲۶۷ درصد رشد صادرات ارزشی داشته اند.
بدین ترتیب در ۱۰ماهه اول امسال ۵۸۶ میلیون دلار كالا به مقصد تایلند صادر شده كه حجم آن معادل حدود یك و نیم میلیون تن بوده است. صادرات به تایلند ۱.۶ درصد از كل صادرات كشور را شامل شده و به ترتیب از نظر ارزش و وزن ۱۵۰ و ۱۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
اندونزی هم كشوری است كه امسال بیشترین نرخ رشد صادرات ایران را به خود مختص كرده است. این كشور كه در رده دهمین بازار صادراتی ایران قرار گرفته در ۱۰ ماه اول سال جاری ۴۶۵ میلیون دلار كالای ایرانی وارد كرده كه حجم این كالاها یك میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده است. از مجموع صادرات كشور ۱.۳ درصد به اندونزی مربوط بوده و واردات این كشور از ایران نسبت به مدت مشابه سال پیش از نظر ارزشی و وزنی به ترتیب ۲۶۷ و ۹۸ درصد رشد داشته است.
در این میان رایزن بازرگانی ایران در اندونزی به افزایش تولید گندم در كشور و برنامه ریزی برای صادرات مازاد این محصول اشاره كرده و اندونزی را یكی از مقاصد مهم برای صادرات این محصول برشمرده است.
به گفته او، طبق برآوردها اندونزی برای فصل ۲۰۱۸ - ۲۰۱۷ با واردات ۱۲.۵ میلیون تن گندم، به بزرگترین واردكننده این محصول در جهان تبدیل خواهد شد.
عمان، تایوان، ژاپن، تركمنستان، ویتنام، هنگ كنگ، ایتالیا، آلمان، آذربایجان و جمهوری عربی سوریه دیگر كشورهایی هستند كه به ترتیب در رده های ۱۱ تا ۲۰ بازارهای صادراتی ایران قرار گرفته اند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب