مسترکار - دنیای خودرو
آب پاكی استاندارد روی دست وزارت صنعت

وضعیت ژله ای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تا دی ۹۷

وضعیت ژله ای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تا دی ۹۷ مستر كار: در حالی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعدیل استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی خبر می دهد كه سازمان ملی استاندارد ایران با موضع مخالف نسبت به این مسئله واكنش نشان داده و قصد كوتاه آمدن ندارد.



به گزارش مستر كار به نقل از ایسنا، به تازگی محسن صالحی نیا-معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت- از توافق صورت گرفته با سازمان ملی استاندارد در ارتباط با تعدیل استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی اطلاع داد و اعلام نمود كه مقرر است در بخش استانداردهای اختیاری تعادل لازم تولید و به شكلی بازنگری در این زمینه صورت گیرد. مسئله ای كه با مخالفت صریح نیره پیروزبخت- رئیس سازمان ملی استاندارد ایران- روبرو شد و بیان كرد كه به علت اهمیت سلامت و ایمنی مردم از این مورد عقب نشینی نخواهد كرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اعتراض خودروسازان در خصوص استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی، بیان می كند: بعضی از این استانداردها در اروپا هم استانداردهای تشویقی است ازاین رو با سازمان ملی استاندارد هماهنگ شده كه استانداردهای مربوط به ایمنی معادل آخرین استانداردهای روز باشد ولی قرار شده در ارتباط با استانداردهای اختیاری، تعادل لازم تولید شود و به شكلی می توان از اصطلاح بازنگری بهره برد.

وی در این خصوص كه استاندارد ۸۵ گانه خودرویی پیش از این در شورای سیاست گذاری خودرو به تصویب رسیده و چه دلیل دارد كه مجددا در ارتباط با آن بازنگری شود؟ هم می گوید: مجددا تاكید می كنم كه برخی استانداردهای در نظر گرفته شده كه شامل استانداردهای اختیاری می گردد شرایط اجرای آن در اروپا هم فراهم نیست. اینگونه نیست كه ما امروز چیزی را مصوب و بعد بگوییم كه نمی خواهیم آن را اجرایی نماییم. با عنایت به شرایط پیش آمده باید بهینه عمل نماییم و به خوبی می دانیم كه سازمان هایی نظیر استاندارد و محیط زیست نسبت به اجرای قوانین تاكید دارند.



مخالفت صریح سازمان ملی استاندارد با تعدیل استاندارهای ۸۵ گانه



اما بلافاصله نیره پیروزبخت -رئیس سازمان ملی استاندارد ایران- با اشاره به اینكه سازمان ملی استاندارد همچنان بر موضع خویش درباره زمان بندی اجرای استانداردهای خودرویی تاكید دارد، اظهار می كند: بر مبنای مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، تمامی واردكنندگان و تولیدكنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذكور طبق جدول زمان بندی اعلام شده از جانب سازمان ملی استاندارد هستند.

وی با اشاره به اینكه سازمان ملی استاندارد ایران مصمم به اجرای تمامی استانداردهای ۸۵ گانه در جدول زمانی اعلام شده است و به علت اهمیت سلامت و ایمنی مردم از این مورد عقب نشینی نخواهد كرد، می گوید: سازمان ملی استاندارد در اجرای استانداردهای جدید كاملا شفاف و مطابق برنامه اعلام شده عمل خواهد نمود و در روش اجرای این استانداردها با عنایت به بسترهای موجود، با خودروسازان همكاری می كند و از هر یك از خودروسازان درخواست شده است برنامه اجرایی دقیق خود درباره روش اجرای استانداردهای مذكور را به این سازمان گزارش كنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینكه از سال ۲۰۱۴ تغییرات ساختاری در استانداردهای خودرویی اتحادیه اروپا صورت گرفت و برپایه رویكرد جدید این اتحادیه، استانداردهای مورد تایید سازمان ملل كه جنبه فراگیرتر و سختگیرانه تری دارند به جای استانداردهای خودرویی جاری در اتحادیه، مورد پذیرش قرار گرفت، خاطرنشان می كند: ملاك سازمان ملی استاندارد همین استانداردهای بین المللی است كه در اتحادیه اروپا و خیلی از كشورهای دیگر مورد پذیرش قرار گرفته اند و از سال ۱۳۹۳، مبحث این تغییرات به خودروسازان اعلام و درباره برنامه زمانی اجرای این استانداردها توافق شده و این توافق در شورای سیاستگذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان خودروسازان در سال ۱۳۹۵ مورد تصویب قرار گرفته است.

پیروزبخت ادامه می دهد: تمامی استانداردهای تأیید نوع خودرو، بعنوان یك مجموعه واحد ناظر بر ایمنی عملكردی خودرو هستند و این استانداردها با بررسی جنبه های مختلف عملكردی و الزامات مربوط به ایمنی قابلیت پذیرش نوع خودرو را مورد ارزیابی قرار می دهند. البته استانداردهای تأیید نوع تنها بعنوان معیار قابل پذیرش ایمنی عملكردی خودرو در سطح دنیا، مورد بررسی قرار گرفته و این استانداردها یكی از شاخص های كیفیت خودرو به شمار می آیند كما اینكه در سطح اروپا هم خودروسازان مختلف با سطوح فناوری و كیفیت متفاوت وجود دارند. سایر شاخص های كیفیت همچون خدمات بعد از فروش و قیمت در حیطه اختیارات این سازمان نیست و مواردی چون نوآوری در طراحی و ساخت و امكانات ویژه، در فضای رقابتی و با خلاقیت خودروساز به افزایش كیفیت كمك می نماید.

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران هم اكنون تمامی خودروهای تولیدی در اتحادیه اروپا ملزم به رعایت این استانداردها هستند و با عنایت به تغییرات شتابنده دنیای خودرو، در ایران هم باید هر چه سریعتر امكان بومی سازی این فناوری های جدید فراهم گردد و از این رهگذر قیمت تمام شده خودروها كاهش یابد.

چه سرنوشتی در انتظار استانداردهای ۸۵ گانه خودروهاست؟

حال باید منتظر ماند و دید كه چه سرنوشتی در انتظار استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تا ابتدای دی ماه سال آینده بعنوان فاز سوم اجرای این استانداردها خواهد بود. آیا درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه به سرانجام می رسد یا سازمان ملی استاندارد ایران به هیچ وجه از تصمیم اتخاذ شده كوتاه نخواهد آمد؟




1396/12/09
14:43:51
5196
5.0 از 5
تگهای خبر: خودرو , خودروسازان , رنو , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو