مسترکار - دنیای خودرو

خالی ماندن بیش از ۹۰ درصد از ظرفیت تولید روغن موتور!

خالی ماندن بیش از ۹۰ درصد از ظرفیت تولید روغن موتور! مستر كار: در هفت ماهه اول سال جاری بیش از ۱۳ میلیون دلار انواع روغن های موتور و صنعتی صادر و بیش از ۱۱.۷ میلیون دلار وارد شده است.این در حالی است كه بیش از ۹۰ درصد از ظرفیت تولید این محصولات در كشور خالی مانده است.



به گزارش مستر كار به نقل از ایسنا، از میان تمامی روغن های موتور و صنعتی، روغن موتور بعنوان یك كالای استراتژیك به حساب می آید و مصرف آن در دنیای صنعتی امروز به حدی بالاست كه تمام موتورهای مكانیكی كه در اصطلاح به آنها موتورهای درون سوز گفته می گردد بدون مصرف موتور قادر به فعالیت نیستند. از آنجاكه تولید انواع روغن موتور به روش معمول از نفت خام بهره می گیرد با عنایت به وجود ذخایر عظیم نفتی و نیروی متخصص در كشور در این حوزه مزیت نسبی بالایی وجود دارد با این حال عمده مواد اولیه وارداتی این بخش كه مواد افزودنی روغن موتور را شامل می شوند از كشورهای انگلیس و آمریكا وارد می شوند.

در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ تولیدكننده انواع روان كار در دنیا وجود دارد كه حدود ۲۰۰ شركت هم به صورت جانبی در كنار تولیدات دیگر به فعالیت در این بخش هم می پردازند، اما بیش از ۶۰ درصد روان كارهای مصرفی در دنیا توسط كمتر از دو درصد این شركت ها تولید می گردد. بعضی از بزرگترین شركت های تولید كننده روان كارها متعلق به كشورهای آمریكا، بریتانیا، هلند، انگلستان، چین، فرانسه، ژاپن و روسیه می شوند.

در ایران هم از سال ۱۳۲۸ شركت نفت ایران و انگلستان نخستین واحد پالایشگاه تولید روغن را در آبادان تاسیس شده و در سال های بعد با تولید واحدهای دیگر ظرفیت این بخش افزایش یافت.

ركود خودروسازی و كاهش تولید

طبق آمارهای عرضه شده در حوزه روغن موتور در كشور ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار تن محصول وجود دارد. همینطور سالانه ظرفیت تولید ۸۰۰۰ تن روغن صنعتی در كشور وجود دارد و در مجموع روند سهم ارزش افزوده صنعت تولید فرآورده های نفتی تصفیه شده در سال ۱۳۹۳ حدود هفت درصد از كل صنعت بوده است.

طبق آمارهای موجود در شش ماهه اول سال جاری بالغ بر ۲۱۸ هزار تن انواع روغن های موتور و صنعتی در كشور تولید شده است، اما این حجم تولید در شرایطی است كه ظرفیت تولید این بخش دو میلیون و ۸۶۴ هزار تن اعلام شده است. در سال قبل تولید این بخش معادل ۴۴۶ هزار تن بوده است، اما این اتفاق در شرایطی رخ می دهد كه بعنوان مثال در سال ۱۳۸۵ حجم تولیدات این بخش بالغ بر ۶۲۴ هزار تن و در سال ۱۳۹۰ بیش از ۶۵۰ هزار تن بوده است.

در سال های گذشته باآنكه میزان تولید این بخش كاهش یافته اما ظرفیت تولید به مراتب بیشتر شده و به صورت مثال در سال ۱۳۹۳ كاهش ۱۸ درصدی تولید روغن موتور در شرایطی صورت گرفته كه ظرفیت تولید این محصول ۲۵ درصد افزایش داشته است. اما همچون دلایل افت تولید در این بخش مشكلات اقتصادی واحدها و ركود در صنعت خودروسازی اعلام شده است.





تا آخر سال ۲۰۱۶ میلادی ایران در زمینه ی صادرات روغن موتور و صنعتی از میان ۲۱۷ كشور جهان رتبه ۳۴ را به خود اختصاص داده و در زمینه واردات این محصول از میان ۲۳۷ كشور رده ۱۳۴ را داشته است. در بین كشورهای دنیا سنگاپور، آمریكا، هلند، فرانسه، آلمان، انگلستان، بلژیك، اتریش، تایوان و چین به ترتیب ۱۰ كشوری هستند كه بزرگترین وارد كنندگان در این بخش محسوب می شوند. در زمینه صادرات روغن های موتور و صنعتی هم به ترتیب آمریكا، روسیه، هلند، سنگاپور، كره جنوبی، هندوستان، چین، بلژیك، مالزی و تایوان در ۱۰ رتبه اول جدول قرار می گیرند.

اما صادرات ایران در طول سال ۲۰۱۶ بالغ بر یك میلیارد دلار بوده است كه این رقم در قیاس با صادرت ۳۶۵ میلیون دلاری سال ۲۰۱۵ رشدی قابل توجه داشته است. عمده بازارهای صادراتی ایران در این بخش عبارتند از: پاكستان، افغانستان، عراق، غنا، تركیه، كامرون، هند، ساحل عاج، تركمنستان، گرجستان، سنگال، مالزی، سوریه، صربستان، امارات متحده عربی، تاجیكستان، بنین، سومالی، توگو، قطر، كنگو، آذربایجان، كره جنوبی.

در زمینه واردات روغن های موتور و صنعتی كشورهای امارات متحده عربی، آلمان، تركیه، ایتالیا، كره جنوبی و قطر بیشترین صادرات را به ایران داشته اند و بعد از آنها كشورهای چین، ژاپن، اسپانیا، گرجستان، فرانسه، بلژیك، لهستان، سوئیس، هند، تایوان، هلند، عمان، اتریش، مجارستان، مالزی، انگلستان، كانادا، آمریكا، بلغارستان، عراق، رومانی، تایلند و كویت دیگر كشورهای صادركننده این محصول بوده اند كه در سال ۲۰۱۶ میلادی بالغ بر ۱۰۷ میلیون دلار انواع روغن های موتور و صنعتی به ایران صادر كرده اند.




1396/12/13
22:06:25
4569
5.0 از 5
تگهای خبر: خودرو , خودروسازی , صادرات , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو