مسترکار - دنیای خودرو

واكنش جهانی به تعرفه های جنجالی آمریكا

واكنش جهانی به تعرفه های جنجالی آمریكا مستر كار: همان گونه كه انتظار می رفت رییس جمهور آمریكا با وجود مخالفت جمهوری خواستار و سایر كشورها، پنج شنبه گذشته تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات آلومینیوم را تصویب كرد.



به گزارش مستر كار به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ معتقد می باشد این تعرفه ها از مشاغل آمریكایی حمایت خواهند كرد اما خیلی از اقتصاددانان اظهار می كنند تاثیر افزایش قیمت برای كاربران فولاد و آلومینیوم مانند صنایع خودروسازی و نفت مشاغل بیشتری را در مقایسه با محدودیت هایی كه واردات تولید می كند، نابود خواهند كرد.

متحدان آمریكا در صف معافیت از تعرفه های واردات فولاد

با این همه آمریكا روز جمعه به دنبال فشار متحدانش و لابی شدید قانون گذاران كه به دنبال ملایم كردن تدابیر اعلام شده بودند، راه را برای معافیت های بیشتر از تعرفه های فولاد و آلومینیوم هموار كرد. دونالد ترامپ معافیت هایی را به كانادا و مكزیك داد و اعلام نمود: احتمال معافیت های صنعتی وجود دارد با این همه وی به جزئیات بیشتر اشاره نكرد.

پس از این كه ترامپ راه را برای معافیت های بیشتر گشود، برزیل، ژاپن، كره جنوبی، استرالیا و اروپا هم خواهان امتیاز ویژه شدند، در حالیكه تولیدكنندگان چینی از پكن خواستند این اقدام آمریكایی ها را تلافی كند.

ترامپ روز جمعه در توییتی نوشت: با مالكون ترنبال، نخست وزیر استرالیا، درباره همكاری تجاری و نظامی گفت وگو كرده است. وی اظهار داشت: ما به سرعت درباره توافق امنیتی كار می نماییم ازاین رو نیازی نخواهیم داشت تعرفه های فولاد یا آلومینیوم را برای متحدمان - كشور بزرگ استرالیا- وضع نماییم.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریكا پیش تر اظهار كرده بود انتظار دارد علاوه بر مكزیك و كانادا كشورهای دیگری تا چند هفته آینده از پرداخت این تعرفه ها معاف شوند.

زمانی كه تعرفه های پیشنهادی برای اولین بار اعلام شدند بازارهای سهام به علت نگرانی ها نسبت به وقوع یك جنگ تجاری جهانی عقب نشینی كردند، اما از آن زمان رییس جمهور آمریكا سیگنال هایی را از احتمال معافیت ها ارسال كرده و واكنش ها مورد سنجش قرار گرفتند و تهدیدات تلافی جویانه محتاطانه طراحی شدند.

به گفته دانی رودریك، استاد اقتصاد سیاسی بین الملل در دانشگاه جان اف كندی و یكی از متخصصان بزرگ تجارت جهان، این تهدیدها مبالغه آمیز بودند. واقعیت این است كه تدابیر ترامپ تابحال بسیار كوچك بوده اند؛ به خصوص این تدابیر در مقایسه با ابعاد و گستردگی سیاست های حمایت گرایانه دولت رونالد ریگان در دهه ۱۹۸۰ ضعیف هستند.

خط و نشان چین برای آمریكا

توكیو و بروكسل هرگونه ادعا در خصوص این كه صادرات آنها امنیت ملی آمریكا را - كه توجیه ترامپ برای وضع این تعرفه ها بوده است - تهدید می كند، رد كردند. یكی از مقامات كمیسیون اروپا در این باره اظهار داشت: ما متحد آمریكا هستیم نه یك تهدید.

صنعت فلزات چین كه تابحال واضح ترین تهدید برای آمریكا بوده است، از دولت خواسته با هدف قرار دادن زغال سنگ آمریكا تلافی كند. برزیل كه بعد از كانادا بزرگ ترین صادركننده فولاد به بازار آمریكا است، اعلام نموده خواستار اضافه شدن به فهرست معافیت هاست و آرژانیتن هم درخواست مشابهی داشته است.

ژاپن كه بزرگترین متحد نظامی و اقتصادی آمریكا در آسیا است، هم در این صف قرار گرفته است. یكی از مقامات دولت ژاپن در یك كنفرانس خبری اعلام نمود صادرات فولاد و آلومینیوم ژاپن هیچ تهدیدی برای امنیت ملی آمریكا تولید نمی كند.

اتحادیه اروپا كه بزرگترین بلوك تجاری جهان است، هم اعلام نموده اروپا یقینا تهدیدی برای امنیت داخلی آمریكا نیست، ازاین رو ما انتظار داریم معاف شویم.

سسیلیا مالم استروم، كمیسر تجارت اروپا، در بروكسل به خبرنگاران اظهار داشت: اتحادیه اروپا آماده است به سازمان تجارت جهانی شكایت كند و ظرف مدت ۹۰ روز اقدامات تلافی جویانه اتخاذ كند. وی مقرر است با رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریكا و هیروشیگه سكو، وزیر بازرگانی ژاپن، در بروكسل دیدار كند و احیانا در این دیدار مسئله گنجانده شدن اتحادیه اروپا در لیست معافیت از تعرفه ها را مطرح خواهد نمود.

مالم استروم از حمایت آنگلا مركل، صدراعظم آلمان برخوردار می باشد. باآنكه تولید كنندگان بزرگ آلمانی تاكید نمودند تاثیر این تعرفه ها بر آنها محدود خواهد بود، اما سهام فولادسازان اروپایی با سقوط مواجه گردید.

هدف خشم ترامپ چین است كه توسعه ظرفیت فولادسازی اش به مازاد جهانی فولاد افزوده است. چین همینطور هدف احتمالی تدابیر گسترده آمریكا بر سر ثروت مالكیت معنوی و وادار كردن شركت های آمریكایی برای به اشتراك گذاشتن اسرار تجاری است.

بر اساس گزارش رویترز، چین سال قبل ۳.۲ میلیون تن زغال سنگ آمریكا به ارزش حدود ۴۲۰ میلیون دلار را وارد كرد و میزان وارداتش در سال ۲۰۱۶ حدود پنج برابر این میزان بود. ترامپ با كاهش تقاضا برای زغال سنگ از جانب شركت های نیروی داخلی، به دنبال صادرات بیشتر زغال سنگ به خارج است. مشاجرات اخیر همینطور نگرانی هایی را در بین تولید كنندگان سویا در آمریكا برانگیخته كه با ارزش ترین صادرات آمریكا به چین است.




1396/12/19
22:15:17
4994
5.0 از 5
تگهای خبر: امنیت , صادرات , صنعت , فولاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو