مسترکار - دنیای خودرو

تعرفه واردات خودروهای برقی در اوراسیا دوباره صفر می گردد

تعرفه واردات خودروهای برقی در اوراسیا دوباره صفر می گردد مستر كار: این گزارش به بررسی علل و عواملی كه در تصمیم گیری كمیسیون اقتصادی اوراسیا (EEC) در خصوص وضع تعرفه صفر درصدی واردات خودروهای برقی و الكتریكی اثرگذار بوده است، می پردازد.



به گزارش مستر كار به نقل از وب سایت eiu، چند سال اخیر تلاشهای بسیاری از جانب انجمن های حفاظت از محیط زیست، دانشمندان و دانشگاه های معروف جهان صورت گرفته است تا دولت و مقامات بلندپایه كشورهای مختلف را متقاعد كنند كه وضعیت آلودگی هوا بسیار وخیم و در حالت خطرناك است و در صورتیكه این روال به همین ترتیب ادامه پیدا كند، زمین دیگر نمی تواند خویش را پاك سازی كند ازاین رو دیگر جای مناسبی به منظور زندگی و نفس كشیدن نخواهد بود.

بسیاری از كشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و كاهش میزان انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الكتریكی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

بنابراین خیلی از شركتهای خودروسازی در جهان عزم خویش را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم كرده و از برنامه های خود بدین منظور رونمایی كرده اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاك، سبب شده است شركت های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یك از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی كنند.

حدود چهار سال پیش بود كه كمیسیون اقتصادی اوراسیا (EEC) كه شامل كشورهای روسیه، بلاروس، تاجیكستان، ازبكستان، قزاقستان و قرقیزستان می شود، تعرفه گمركی واردات خودروهای برقی، الكتریكی و هیبریدی را صفر درصد اعلام نمود تا بتواند نقش پررنگی را در این زمینه ایفا كند.

اعضای این كمیسیون بر این باور بودند كه در مدت زمانی كه تعرفه واردات و گمرك این خودروها صفر درصد اعلام شده است، زمان بسیار مناسبی برای محك زدن میزان استقبال مردم و شهروندان از این خودروها خواهد بود تا در صورت استقبال مناسب از خودروهای پاك، قانون تعرفه صفر درصدی این خودروها ادامه پیدا كند.

دولت های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مكزیك، چین و هند همچون پیشگامانی هستند كه قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام كنند.

گزارش های انتشار یافته از ۵ ماهه نخست سال ۲۰۱۶ از آن حكایت می كند كه میزان تقاضای خودروهای برقی و الكتریكی بسیار پایین، معادل تنها ۲۴ دستگاه خودرو بوده كه البته به علت عدم تبلیغات كافی، عدم وجود زیرساخت های لازم برای گسترش و استفاده از خودروهای الكتریكی همچون ایستگاه های شارژ خودرو بوده است.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند ضعف های مدیریتی و محدودیت در عرضه خدمات و زیرساخت های لازم برای توسعه وسائل نقلیه برقی دلیل اصلی عدم موفقیت بازار این دسته از خودروها در كشورهای این مناطق است.

بعد از اجرای قانون مذكور به مدت حدودا دو سال در كشورهای منطقه اوراسیا، تعرفه صفر درصدی واردات خودروهای برقی در مناطق اوراسیا با شكست مواجه گردید و نتوانست توجه مردم را چندان به خود جلب نماید. همین امر سبب شد بار دیگر تعرفه واردات آن به ۱۷ درصد رشد و افزایش پیدا كند كه البته بر مبنای تازه ترین گزارش های انتشار یافته، دوباره مقرر است این كشورها به دوران تعرفه صفر درصدی بازگردند.

این كمیسیون در تازه ترین تصمیم خود اعلام نموده است كه احیانا می خواهد دوره تعرفه صفر درصدی واردات خودروهای برقی را بار دیگر به مدت یك سال تمدید كند تا شرایط جدیدی كه در بازارهای جهانی خودروهای تمام الكتریكی بوجود آمده، را رصد كرده و با عنایت به آن برنامه ریزی های بلندمدت كنند.




1397/01/27
16:28:46
4913
5.0 از 5
تگهای خبر: خودرو , خودروسازی , گمرك , واردات خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو