مسترکار - دنیای خودرو

واردات تایرهای بی كیفیتی كه به تولید داخلی ضربه زد

واردات تایرهای بی كیفیتی كه به تولید داخلی ضربه زد مستر كار: واردات بی رویه تایرهای سنگین كه در ماه های گذشته روی داد، انبارها را از تایرهای بی كیفیت و ارزان قیمت چینی پر كرد و بگفته فعالان این صنعت، سازمان ملی استاندارد هم نظارت لازم بر واردات ندارد و این امر به تولید داخلی ضربه زد.


سالیانه بین ۱.۲ میلیون تا ۱.۴ میلیون حلقه تایر سنگین سیمی اتوبوسی مورد نیاز است، در صورتیكه تولید داخلی آن نزدیك به ۳۵۰ هزار حلقه در سال بوده و باقی مانده آن باید وارد شود.
همین مساله و واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی و تعرفه پایین، در ابتدا برای حل مشكلات حمل و نقلی كشور اتخاذ شد، اما در نهایت به تولید داخلی ضربه زده است.
در این پیوند، «مصطفی تنها» سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران امروز (یكشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه كرد: دومین كارخانه تولید لاستیك تی بی آر تا آخر دی ماه امسال در اردبیل به بهره برداری می رسد كه ظرفیت آن ۳۵۰ هزار حلقه در سال است.
TBR مخفف Truck and Bus Radial است و در واقع تی بی آر به لاستیك های كامیونی و اتوبوسی اطلاق می شود.
این مقام صنفی با یادآوری ظرفیت ۳۵۰ هزار حلقه ای تایر تی بی آر یك واحد تولید داخلی، بیان داشت: حداكثر نیاز كشور به تایر سنگین رادیال، سالیانه یك میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه است.
وی اشاره كرد: در صورت تامین ارز مورد نیاز از طرف دولت، سومین كارخانه تولید این دسته از تایرها به ظرفیت سالیانه ۲۳۰ هزار دستگاه در طرح كویر تایر بیرجند حداكثر تا آخر سال ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید و بدین سان تا حدود زیادی از واردات این كالا بی نیاز خواهیم شد.
تنها، به واردات بی رویه تایرهای سنگین رادیال در یك سال قبل با برداشته شدن خیلی از استانداردها اشاره نمود و اظهار داشت: آنقدر تایر سنگین وارد شده كه شاید تا مدت ها نیازی به واردات نباشد.
وی تصریح كرد: پیش تر، واردكنندگان باید استاندارد پایه اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۱۴ (استاندارد SWR) را پاس می كردند كه بیان كننده ضریب مقاومت غلطشی، طول خط ترمز تایر و صدای حاصل از ترمز بود، اما پارینه و امسال در مقاطعی این استاندارد برداشته شد.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران افزود: DOT كه شناسنامه و هویت هر تایر بوده و نشان میدهد تایر در كجا و توسط چه كسی تولید شده و به صورتی از ورود تایرهای تقلبی جلوگیری می كرد، نیز در مقطعی از طرف ستاد تنظیم بازار برداشته شد.
وی با اشاره به حذف شاخص سرعت در واردات تایرهای باری (نشان دهنده اینكه تایر برای چه سرعتی از خودرو ساخته شده)، بیان داشت: به جز استاندارد ملی ایران، سایر استانداردها از واردات تایر باری كنار زده شد و همین سوژه به واردات تایرهای بی كیفیت دامن زد.
تنها همین طور با اشاره به برداشته شدن سوژه نمایندگی های مجاز واردات تایر، اشاره كرد: نمایندگی های مجاز، خدمات بعد از فروش به مشتریان ارائه می كردند و در صورت بروز مشكلات حقوقی مثل تصادف ناشی از عیوب تایر، قادر به بازخواست و تامین خسارت از شركت ها خطاكار بودند.
وی اظهار داشت: امروز برخلاف گذشته كه فقط تجار تایر با اشراف به برندها، قیمت ها و كیفیت تولیدات، قادر به واردات بودند، هر كسی می تواند تایر خریده و وارد كند و همین سوژه بر كیفیت واردات لطمه زده است.
به گزارش مستر كار به نقل از ایرنا، كارشناسان صنعت لاستیك معتقدند: مساله واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی و تعرفه پایین، در ابتدا برای حل مشكلات حمل و نقلی كشور اتخاذ شد، اما حالا به تولید داخلی ضربه زده است.


1398/10/01
11:28:15
4789
5.0 از 5
تگهای خبر: تصادف , تولید , خدمات , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو