مسترکار - دنیای خودرو

در صورت عدم تطابق كد شناسه گوشی به چه كسی بازگشت كنیم؟

در صورت عدم تطابق كد شناسه گوشی به چه كسی بازگشت كنیم؟ مستر كار: بیشتر از دو سال از اجرایی شدن طرح جدید رجیستری گوشیهای موبایل می گذرد كه بگفته مسئولان این طرح توانسته قاچاق موبایل را به نزدیك صفر برساند. با این وجود بنظر می رسد هنوز خلاهایی وجود دارد كه برخی كاربران را با مشكل مواجه كرده است. در این گزارش به چاره بعضی از این مشكلات پرداخته شده است.


به گزارش مستر كار به نقل از ایسنا، به جهت اینكه بدانیم چرا این مشكلات ایجاد می شود بهتر است ابتدا كلیات طرح رجیستری و عملكرد سامانه همتا را بشناسیم تا بدانیم دقیقا چه مشكلی برای تلفن ما به وجود آمده است.
كد IMEI را می توان به صورتی به شماره شناسنامه گوشی موبایل تعبیر كرد و عموما در بخش تنظیمات گوشی قابل مشاهده می باشد. طرح رجیستری به این شكل است كه فهرست IMEI های وارداتی در مرز گمركی از سوداگر دریافت و در سامانه جامع تجارت ایران ثبت می شود و در سامانه جامع تجارت، به هر یك از IMEI های وارد شده به كشور، یك كد فعالسازی منحصر به فرد اختصاص داده می شود.
بدین سبب هنگام خرید تلفن همراه، این كد منحصر به فرد در اختیار خریدار قرار می گیرد و خریدار تلفن همراه، برای فعال سازی تجهیز خود باید شماره IMEI، كد فعالسازی و شماره تلفـن همراه خودرا از طریـق یكی از درگـاه های ارتباطـی USSD)، Web، پیامك و... ) به سامانه همتا ارسال نماید. سامانه همتا در صورت تطابق IMEI و كد فعال سازی ارسال شده، تجهیز موردنظر را برای شماره تلفن خریدار فعال می كند و اطلاعات IMEI و شماره سیمكارت خریدار را برای ارائه خدمات مخابراتی به اطلاع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورهای تلفن همراه می رساند.
یكی از مشكلاتی كه بتازگی برخی كاربران به آن گرفتار شده بودند عدم تطابق IMEI درج شده بر كارت گارانتی با دستگاه است. در این رابطه رضا قربانی، عضو هیئت مدیره انجمن واردكنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: اگر پس از خرید گوشی متوجه شدید سریال (كد IMEI) كارت گارانتی با سریال دستگاه همخوانی ندارد یا كد اشتباه وارد شده، نخستین كسی كه باید پاسخگو باشد، فروشنده است.
وی با اشاره به اینكه تمام موارد این چنینی ابتدا باید با شركت واردكننده مطرح شود، اشاره كرد كه جابجا شدن كد ممكنست عمدی یا سهوی باشد.
بگفته این عضو هیئت مدیره انجمن واردكنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی ممكنست فروشنده ای از آن كد برای فعال كردن یك گوشی دیگر سوء بهره برده باشد.
قربانی همین طور به خریداران آگهی داد كه از فروشگاه های معتبر خرید كنند و حتما فاكتور معتبر دریافت نمایند.
اگر با پیام "كد فعال سازی معتبر نیست" مواجه شدید، ۱۰ روز صبر كنید
ایشان سپس با اشاره به اینكه یكی دیگر از مشكلاتی كه برای بعضی از خریداران تلفن همراه ایجاد شده، دریافت پیامك "كد فعال سازی معتبر نیست" بوده، اظهار نمود: علت بروز این مشكل این است كه طبق دستورالعمل همتا واردكنندگان تا زمانی كه كد فعالسازی فعال نشده نباید مبادرت به فروش كالا كنند، اما در مواردی شركت ها به سبب پرداخت تعهدات مالی خود كالای خودرا زودتر می فروشند.
قربانی با اشاره به اینكه این مشكل ممكنست به ازای هر ۱۰۰ نفر برای یك نفر ایجاد شود، اشاره كرد: در این مورد بهتر است خریداران تا ۱۰ روز صبر كنند. اگر پس از ۱۰ روز این مشكل برطرف نشد باید به اصالت آن دستگاه شك كرد. در چنین شرایطی خریدار باید به شركت گارانتی بازگشت كند تا تلفن همراه را برای خریدار تعویض كنند یا كد را باردیگر ثبت كنند، بدین سبب كسی متضرر نمی گردد.
وی ادامه داد: همین طور طی ۱۰ روز خریداران می توانند با شركت گارانتی تماس بگیرند و توضیحات لازم را دریافت نمایند.
عضو هیئت مدیره انجمن واردكنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی درانتها اشاره كرد كه اگر تلفن از جای معتبر خریداری شده باشد از نظر قانونی مشكلی ندارد، چونكه شركت واردكننده تمام عوارض را پرداخت كرده و قانون گذار باید سریال ها را ثبت كند.




منبع:

1398/10/30
16:22:05
4856
5.0 از 5
تگهای خبر: خدمات , دستگاه , كالا , گارانتی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو